יום שישי, 8 במרץ 2013

לבלוב - אביב 2013


 לבלוב במטעים

כחקלאית, רציתי השבוע לשתף אתכם מעט במתח העובר עלינו מחודש דצמבר עד הלבלוב של המטעים והיום בו רואים תחילת היווצרותם של פירות על ענפי העצים.
עצי הגפן נמצאים בתרדמה בחודש דצמבר ובמהלך החודש אנו מתחילים לייחל ל"מנות קור", לאורך שנים התברר שניתן להתחיל לגזום את ענפי העץ ולעצבם רק לאחר שקיבלו לפחות 100מנות קור, כלומר שעות בהן הטמפרטורה לא עולה על 10 מעלות. מזג האוויר והמועדים בהם יגזמו יטופלו העצים, קובעים את אופן התעוררות הגפן, הלבלוב, כמות הפרי ואיכות הפרי. רק חקלאים יכולים להבין את המתח הרב והלילות בהם קשה להירדם בשל המחשבות הטורדות האם אנו מתנהלים נכון? האם התייחסנו לכל תופעות מזג האוויר בצורה המתאימה? אין שנה דומה לקודמתה, יש שנים גשומות, יש שנים שחונות, יש שנים עם קור עז ויש שנים בהן אין מספיק מנות קור וכל שינוי נותן אותותיו ביבול. אז זהו, נכון להיום אצלנו במשק ניתן כבר לראות אשכולות קטנטנים ועוברים לשלבי הטיפול הבאים, בעצי הגפן מתחילים לדלל ענפים שאינם מניבים פרי.
גם במטעים האחרים במשק החל בתקופה זו הלבלוב והטיפולים בעצים כמובן שונים:
במטע התאנים חדי הראיה כבר רואים את הפגות על הענפים
במטע הארגן רואים את הפירות מתפתחים על הענפים
במטעי המג'הול יש תפרחות בעצי המטע ומתחילים לאסוף את האבקה מהעצים הזכרים ולאבק את התפרחות הנקביות בעזרת מפוחי אויר נגררים.



אנו יודעים שזו רק התחלת הדרך בעונה חקלאית זו ונותרו עוד די הרבה ימים של חרדות מנזקי מזג האוויר וממזיקים, עוקבים בכל יום אחרי השינויים ומחזיקים אצבעות שתהיה זו שנה ברוכה, את התוצאות נדע כמובן רק בסיום העונה, כי גם אם הגענו עם יבולים טובים יש להתמודד עם שלב השיווקים במיוחד כאשר את ישראל ברחבי העולם – בלשון המעטה – לא כל כך מחבבים.... 

תגובה 1:

  1. מי כמונו יודע כמה שעות שינה נגזלות מהחקלאים במהלך העונה - בהצללחה :)

    השבמחק